PEDAGOGISCH WERKPLAN

Pedagogisch werkplan 

Gastouder Tinkelbell is geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen. Dit houdt in dat de opvang aan alle eisen van de GGD voldoet en ouders recht hebben op kinderopvangtoeslag. Gastouder Tinkelbell stelt zich tot doel om de kinderen een tweede 'thuis' te bieden naast hun eigen huis, waar kinderen zich veilig en geborgen voelen waar ze zich kunnen ontwikkelen en ik de opvoeding deel met de ouder/verzorgers.

Hoofdstuk 1: Emotionele veiligheid 
Het is belangrijk dat een kind opgevangen wordt in een voor hem of haar vertrouwde omgeving. Dat een kind zich fijn en prettig voelt in mijn gastouderopvang zodat hij of zij emoties kan tonen zoals: blijdschap, verdriet en boosheid. Ook bieden van consequente regels, duidelijke grenzen en herhaalde gewoontes helpen het kind om zich een gevoel van veiligheid te geven. Rust Reinheid en Regelmaat.

• Veilige en liefdevolle sfeer creëren, complimenten geven, grenzen stellen, regels bieden, en dat het kind zijn emoties kwijt kan. Het kind accepteren en te waarderen.

Hoofdstuk 2: Persoonlijke competentie 
Er is veel ruimte voor creatieve activiteiten waarbij kinderen de kans krijgen om zelf ontdekkend te leren. De kinderen zitten vol ideeën en talenten dus ruimte voor eigen invulling. Vrij spel is erg belangrijk en onder vrij spel verstaan we spel dat door de kinderen zelf wordt gekozen. Door een uitdagende omgeving te creëren worden kinderen uitgedaagd om zichzelf te ontwikkelen dat doen ze in hun eigen tempo. Voorlezen is goed voor de taalontwikkeling maar ook voor de fysieke aandacht en concentratie. Jonge kinderen leren door nabootsing en als gastouder heb je dus een voorbeeld functie. We staan niet boven de kinderen maar zijn met de kinderen onderweg.

• Het kind zoveel mogelijk zelf laten doen, en stimuleren. 

Hoofdstuk 3: Sociale Competentie 
De sociale competentie van het kind heeft te maken met de manier waarop het kind met andere kinderen en volwassenen omgaat. Ik als gastouder heb daar een belangrijke rol in dit verschilt natuurlijk per leeftijd van het kind. Baby de gelegenheid bieden zich te kunnen hechten en vertrouwen aan mij als gastouder. Dreumes vastigheid en duidelijkheid bieden maar ook ruimte voor eigen wil. Peuter begeleiden bij samen spel. Kleuter gelegenheid bieden met andere kinderen te spelen en te laten inleven. 

• Veel samen doen leert hierbij plezier en rekening houden met anderen kinderen. Positieve sfeer creëren. Kind leren omgaan met conflicten. Om elkaar te helpen. Kinderen verwelkomen als zij binnen komen en weer weggaan.


Hoofdstuk 4: Normen en Waarden
Jonge kinderen leren door nabootsing ze hebben nog geen moreel besef. Hierdoor is mijn gedrag belangrijk als gastouder. Natuurlijk zijn er een aantal sociale en gedragsregels om het functioneren in een groep mogelijk te maken. Ik straf kinderen bijna niet, maar benoem wat het gedrag van het kind bij een ander teweeg brengt. Hierdoor kunnen kinderen vanuit hun gedrag leren, waarom je bijvoorbeeld een ander geen pijn doet. Kinderen kunnen zich ontwikkelen tot kritische denkers en creatief zijn, goed kunnen samen werken. Verantwoordelijkheid nemen en gelukkig zijn.

• behulpzaamheid, betrokkenheid, eerlijkheid, enthousiasme, gelijkwaardigheid, gezondheid, professionaliteit, respect, samenwerking en veiligheid. 


Share by: